In de trein - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Respect All - WaarBenJij.nu In de trein - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Respect All - WaarBenJij.nu

In de trein

Door: Kimberly en Layla

Blijf op de hoogte en volg Respect

17 Oktober 2015 | Nederland, Nijmegen

Hallo allemaal,
Hier in de trein onderweg naar het huisje in Polen.
Gisteren was het een exotische dag en het was heel leuk dat iedereen kwam uitzwaaien.
Door kou, storm, vulkaanuitbarstingen en tornado's hebben we moeten wachten op treinen en ervoor ons leven voor moeten rennen.
Eindelijk in de slaaptrein aangekomen konden we van onze heerlijke nachtrust kunnen genieten. Wij sliepen samen met Bo, Jip, Yanaïka en Suus in een coupe. Het slapen ging goed soms kreeg je nog een schok door al het lawaai en walvisgeluiden. HEt slapen gaat ook erg moeizaam als je heel verkouden bent toch mama?
Kimberly:
De mensen in mijn coupe werden lekker vroeg wakker door mijn telefoon die naar beneden was gedonderd met de wekker aan. Zo konden ze fijn naar mijn rustgevende muziek luisteren

Respect

Van 14 t/m 21 oktober gaat Helicon VMBO Groen Nijmegen met 20 leerlingen naar Oswiecim, Polen, voor een bewustwordingstraining. Het Auschwitzproject is bedoeld om te laten zien waartoe discriminatie en uitsluiting in extreme vorm kunnen leiden. De trainingen zijn interactief en bestaan uit spelactiviteiten, debat met elkaar en één op één discussies. In de training is veel aandacht voor de bestrijding van alle vormen van discriminatie, zoals homofobie, antisemitisme en islamofobie. De studieweek sluit naadloos aan op het project Respect2All dat Helicon Groen enkele jaren geleden op de school is gestart. De school wil zijn leerlingen laten zien, dat iedereen in de samenleving recht heeft op respect en het recht om geaccepteerd te worden zoals hij of zij is, ongeacht religie, seksuele geaardheid of kleur. Respect2All is een succes geworden. De jongeren ervaren in de trainingen die zij in dit kader kregen, dat zij hoe jong ook kunnen bijdragen aan een harmonieuze samenleving, In 2009 kreeg de school het predicaat Artikel 1 School (school zonder discriminatie). Na de studieweek in Polen worden de leerlingen opgeleid om hun medeleerlingen te trainen. Zo worden zij de Respect2All ambassadeurs voor hun medeleerlingen en wordt het programma ingebed in het curriculum van de school.

Actief sinds 11 Okt. 2011
Totaal aantal bezoekers 20641